Stilleben, hvad er det?
Stilleben retter fokus mod enkle objekter og viser mennesket gennem dem.
Igennem kunsthistorien har der været forskellige, fremtrædende teknikker og normer for, hvordan et motiv skal portrætteres. ”Stilleben” er en betegnelse for en malerteknik og stilart, hvor der males objekter med personlige referencer, og hvor beskueren får et indtryk af den stilhed, der omgiver motivet.
- Hvad er stilleben ?
- Stillebens historie
- Stilleben i 1900 tallet
- Sådan genkender du stilarten
- Hvad betyder "stilleben" ?
- Mal i stilleben
- Se alle stilleben på Maleribasen
Hvad er stilleben ?
Stilleben er motiver af enkle ting, typisk mad, blomster, vaser eller møbler.
Det er relativt let, at genkende de værker, som er malet med den tekniske stillebens tilgang. Det er for det meste altid motiver af genkendelige objekter og elementer.
Her er tingen, dets form, figur og nuance i centrum. Mennesket spiller en absolut sekundær rolle, og er oftest slet ikke tilstede i motivet. Dog vises kranier eller former af knogler på mange malerier. Mennesket og dets væsen, beskrives via den udformning som motivet har.
Teknikken blev for alvor benyttet i 1600-tallet. Her var det primært malerier af borddækning eller dekorative opsatser. Det kunne f.eks. være en smuk skål med friske frugter, eller det kunne være en vase med farverige blomster.
Der er tegn på stillebensbilleder fra før 1600-tallet. Der kan findes spor efter teknikken i den tidlige, egyptiske og orientalske kunst. Om de gamle ægyptere vidste at de havde lagt grobunden for en populær stilart ca. 3 årtusinder senere, må dog gå tilskrives det uvisse.
Søg blandt mange tusind unikke malerier på Maleribasen.
Vi dækker alle genrer, motiver og priser.
Den største forekomst af malerierne indenfor genren er fundet i egyptiske gravkamre. Det antages, at billederne af mad eller drikke var en påmindelse om og ønske for, hvilken beværtning de døde skulle have i det næste liv.
Det var først mellem 1600- og 1800-tallet, at der blev udviklet en betegnelse for den malertekniske stilart. Stilarten fik stor udbredelse i Nordeuropa.
Stillebens historie starter i Holland
I 1600-tallets Holland opstår et voksende borgerskab, som begynder at bruge flere penge på billedkunst i almindelighed og kunstarten stilleben i særdeleshed.
Førhen havde malerkunstnen primært været forbeholdt de meget velhavende, konger, adel og herremænd, men i begyndelsen af århundredet stiger antallet af bestillingsværker markant hos landets kunstmalere.
Middelklassen og den øvre middelklasse havde en opblomstring både økonomisk og socialt, så flere midler blev brugt til udsmykning og kunst.
Stilleben fra denne periode kan sammenlignes med vanitas-malerier, malerier og motiver som skal minde mennesket om døden og det faktum at vi ikke lever evigt.
Se alle værker med stilleben på Maleribasen og kontakt kunstneren direkte.
I flere værker fra den periode, vil man kunne se spor af mennesker.
F.eks. med kunstneren Cornelius Norbertus Gijsbrechts og hans maleri Skab fra kunstnerens atelier, 1670 - 1671 hvor malingen drypper ned af paletten.
Måltidsstykke med pragtkar fra 1672 viser stilleben, hvor festdeltagerne netop har forladt middagsbordet. Begge værker kan ses på Statens Museum for Kunst og er definerende for genren.
Ovenstående genre indenfor stillebenskunsten hedder "Trompe l’oeil", fransk for at snyde øjet, da malerierne ofte er så realistisk malede, at det kan være svært at se forskel fra virkelige objekter.
Gijsbrechts kom til København fra Antwerpen, da han blev hofmaler for Frederik III og senere Christian V.
Hvis man ser rækken af værker hos Statens Museum for kunst, vil man finde flere tegn på, hvordan Gijsbrechts selvbevidst fremstiller sin egen rolle i Danmark, i form af små selvportrætter og brevkorrespondancer.
Værkerne viser også flere symboler på hoffets status og rigdom, f.eks. i form af eksotiske konkylier, sjælden frugt og dyr vin.
Maleriet til højre er stillebensværket "Opstilling med vandkande, håndklæde og krukker" fra 1929 af kunstneren Vilhelm Lundstrøm og værket til venstre, "Opstilling" er fra 1913 af André Derain.Begge værker kan ses på Statens Museum for Kunst.
Stilleben i 1900-tallet
Stillben udviklede sig over flere århundreder og kom i 1900-tallet til at kredse langt mere omkring form- og farveeksperimenter.
Her er realismen i værket trådt en smule i baggrunden, og der fokuseres på det helt enkle motiv.
Kunstformen indeholder stadig daglige brugsgenstande som emmer af liv og fortæller en historie omkring de mennesker som benyttede objekterne. Opstilling af objekter bliver benyttet, det ses i langt de fleste værker og også i Pablo Picassos "Opstilling med dør, guitar og flasker" som er fra 1916.
Genren er meget populær, og har været det gennem de sidste 400 år. Moderne stilleben kan være både kunstværker malet med pensler og maling, men også fotografier og video af de enkle elementer.
På den måde udvikler genren sig hele tiden, men har altid grobund i det enkle objekt, som ofte benyttes af mennesket.
Stillebens kunst er meget genkendeligt og kræver megen teknisk øvelse af perfektionereStilleben, sådan genkendes stilarten
Både i gamle dage og i nyere tid males et stilleben på samme måde og med samme tekniske tilgang.
Det er altid naturalistiske motiver, som ligner fotografiske gengivelser som f.eks. blomster, vaser eller madvarer på et bord. Der er fokus på lyset og kunstneren arbejder fokuseret med refleksioner og forskellige spejlinger.
Stilleben, kan være i alle nuancer og farver og underbygger og dyrker livets ro, fredsommelighed og sommetider melankolien i hverdagen. Det simple produkt er i fokus, og det står klarest i motivet.
Tankerne kan hurtigt ledes over 1700-tallets gårdejere, husmænd og deres hverdagsting, når et stillebens maleri betragtes. Der er mange muligheder for at analysere stillebens motiver, og for at se personerne bag maleriet beskrevet via motiverne på lærredet. Denne tanke med, at forbinde tings egenskaber og udformning med mennesket, kan spores mange tusinder af år tilbage i tiden.
Selvom et motiv af en borddækning umiddelbart kan se enkel og upersonlig ud, er der masser af detaljer og kunstneriske elementer at betragte. Der er små genspejlinger på objekterne på motivet, og der er en høj detaljeringsgrad på tekstilgenstande eller service.
I nyere tid er det ikke kun indenfor malerkunsten, at den tekniske stilart lever videre. Der er mange kunstfotografer, som bruger stilen til deres motiver.
Den malertekniske stilart stilleben, er opkaldt efter den tyske betegnelse "still-leben", ”stille liv” på dansk.Hvor stammer ordet fra?
”Stilleben” stammer fra hhv. stil (”stille”) og liv (”leben”).
Fortolkes den malertekniske tilgang med nutidsformuleringer, vil vi bruge betegnelsen ”livsstil” eller "levevis".
Ved at se på et stilleben, kan vi lære en masse om den tid, som maleriet er blevet skabt i, og vi får en masse information om den pågældende livsstil eller det konkrete hushold.
Frugt og grøntsager er et typisk motiv i genren. Oftes vises frugter sammen med f.eks. et opdækket bord og sommetider vises et kranium på bordet, metaforen "død" er nærliggende.Mal et stilleben med succes
Der er ét overordnet kriterie, som skal være opfyldt for at man kan få succes med at fremvise eller sælge et stilleben: Værket skal være personligt.
Der er personlighed i både opstilling, valg af objekter, lys, farver, materialer på objekterne og omgivelser. Selvom der ikke er bevægelse på motivet, skal elementerne fortælle en historie om kunstneren bag, eller vise de tanker som kunstmaleren havde under værkets produktion.
Det kan være enten historisk eller personligt. Lyset er et element i sig selv. Det kan være kraftigt eller afdæmpet, og det kan være kunstigt eller naturligt.
Iblandt de mest berømte værker indenfor genren kan nævnes Jan Davidsz de Heem ”Stilleben med en Roemer” (1652) og Vilhelm Lundstrøm ”Opstilling med hvid kande, appelsin og bog” (1932-33).
Af Thomas Jensen, skribent
Relaterede artikler
De 5 mest kendte malerier i verden
Kulmaling guide til nybegyndere
Hobbymaling - sådan kommer du i gang som nybegynder
Online galleri med Danmarks største udvalg af unikke malerier
Kunstnerinterviews på Maleribasen
Brad Mossman, en multikunstner folder sig ud
Mahoney: Bauhaus kunst, punk, energi og mere kunst til folket
Arendal: Kreativiteten på lærredet kom buldrende efter 20 års pause
á JesPere : Jægeren og kunstneren der trækker os tilbage til fortiden
Nadia Carstens: 18 årig talentfuld kunstner med fokus på æstetikken
Birgit Højgaard : Opskriften er at tro på sig selv og vise malerierne frem
Jakob Ingvorsen: Ung talentfuld kunstner med en masse på hjerte
Anne-Mettes: Malerkunst set fra den lyse side
Inge Thøgersen: Fra jakker og unika produktion, til global gallerist