Publiceret d. 28-06-2018
Ved at begynde på landskabsmaling og malerisk opbygning af landskaber, sikrer du dig større tålmodighed og detaljeopmærksomhed som kunstner. Selvom landskabsmalerierne som regel fokuserer på større områder, ligger kunsten oftest i detaljerne. Der er en lang række måder at male landskabsmalerier på, da det er en tradition der har ændret sig meget gennem historien.
Fra de simple japanske skærmmalerier til Middelalderens kristeninspirerede billeder, er denne kunstform én af de mest omfattende. Hvis du gerne vil i gang med landskabsmalerier, er der derfor en masse historie at læse op på. Herefter kan du eventuelt vælge en historisk periode at trække din inspiration fra. Applicér din stil fra dine andre malerier til dine landskabsmalerier.
Sammensætningen mellem mørke og lyse farver i landskabsbilleder er helt essentielle i forhold til at skabe troværdighed i maleriet. Det er vigtigt at man som tilskuer til billedet, kan se hvor der er brugt lette lyse farver og tungere mørke farver. F.eks. er skyer og himmel lyse farver, mens lodrette flader som træer og klipper er mørke farver. Som nybegynder kan det derfor være en fordel først at tegne en grov skitse op, hvorpå det indikeres hvor de lyse og mørke nuancer placeres. Herefter kan selve kompositionen af maleriet også begynde at tage form. Det kan være en god idé at bruge en del tid på skitsen, da den definerer det kommende maleri af landskabet. Jo bedre skitse, des bedre overgange mellem lys og mørke på det færdige landskabsmaleri.
Kompositionen og opbygningen af dit landskabsmaleri bør ligge nogenlunde klart fra starten. Din skitse kan en smule løbende, men der bør fokuseres på hvad du som kunster vil vise med dit billede. Hvilke elementer skal være i midten af dit maleri, hvor skal det gyldne snit lægges og hvilke landskaber ønsker du at have med på billedet.
Forestil dig, at dit billede er opdelt i 9 lige store dele med 2 lodrette og 2 vandrette linjer. Kompositionsreglen for tredjedele siger, at du bør placere de vigtigste elementer i din scene i denne retning eller på de punkter, hvor de skærer hinanden. Vurdér om dine vigtigste elementer er placeret der hvor tilskueren vil kigge. Måske kan du senere tilføje mennesker på de punkter, for at gøre billedet mere interessant.
Atmosfærisk perspektiv i kunstmaling er forskellen mellem lette og mørkere farver i forhold til distance. Træer, buske og bygninger som er tættere på dig, står skarpere og mørkere end elementer i horisonten, som er mere slørede og lysere i farven. Luft indeholder fugt og partikler, som skaber et groft filter for øjet. Dette filter slører ting som er i horisonten og gør dem lettere.
Når din skitse er færdig, kan du med fordel fokusere på perspektivet og luften i maleriet, for at give billedet mere liv og kompleksitet. Prøv at male små træer på en bjernskråning, kombineret med mindre bygninger og græsarealer.
På landkabsmalerier kan der ske mange ting og være mange forskellige elementer til stede. Vælg derfor den beskæring i billedet, som er mest sigende for motivet. Fokusér på alt fra lærredtørrelse til forenkling af motivet. Overvej om alle træer, bjerge, horisonter og buske skal være en del af maleriet eller om de skal rykkes over til at andet sted på maleriet. Igen kan din skitse hjælpe dig på vej og du kan løbende udbygge eller komprimere den.
Landskabsmalerier kan være virkelig smukke, men sommetider kan der ske for meget i billedet. Din rolle som maler, er at formidle landskabet på en enkel måde. Lysere træer i horisonten kan bindes sammen, og de mørke nuancer i forgrunden kan splittes op i mindre dele. De små detaljer i maleriet bør der først fokuseres på til allersidst når arbejdet næsten er færdigt.
Der er ikke ét bestemt sæt pensler eller lærreder, som alle kunstnere bruger til deres landskabsmalerier. Som en generel regel bruges der små pensler til små malerier, og store pensler til store malerier. Dette gælder også landskabsmalerier, men det er en regel der ofte bliver afveget fra.
Hver kunstner har sin egen unikke stil, og derfor også sin egen unikke sæt materialer. Eksempelvis findes der kunstnere, der udelukkende bruger deres paletkniv til at udføre sine værker. Som nybegynder er det dog altid en god idé at holde sig til normen, uden at afvige for meget. Hvis dit billede skal være småt og detaljefokuseret, er det denne form for pensel du skal benytte dig af. Skal dit landskabsbillede være større, dramatisk og måske endda abstrakt, er det de store, runde pensler du skal gå efter.
Med henblik på malingen der skal bruges, er det vigtigt at være opmærksom på dit farvebrug. Naturen er fyldt med overvældende smukke farver, og det er for selv de bedste kunstnere enormt svært at eftergøre disse. Afsæt en masse tid til at finde de perfekte farver du søger. Heraf er de grønne farver ofte de afgørende for et landskabsmaleri. Det er ikke snyd at købe grønne farver, og ikke selv at blande dem, for at manipulere med disse og gøre dem til lige hvad du behøver.
Den bedste måde at komme i gang med landskabsmaling, er naturligvis at tage et kursus om emnet. Her kan du få inspiration til både materialer og subjekter. Ved at tage kurser får du desuden uvurderlig indblik i teknikkerne der skal appliceres i et landskabsmaleri.
For mange kunstnere er det mest vanskelige nemlig at finde noget at male. Men lige netop dette punkt, er bedst løst ved at opleve landskaberne og se dem med dine egne øjne. Du behøver ikke nødvendigvis gengive hvad du ser, men virkeligheden giver fantastisk inspiration til farvesammenfald og stemninger. Farver og de overbragte stemninger er nemlig de vigtigste elementer i ethvert landskabsmaleri.
Som nybegynder er den bedste form for landskab at male uden tvivl det mest simple. Der er ingen grund til at udfordre dig selv unødvendigt meget allerede første gang. Start i det små med særlig fokus på dit farvebrug, og arbejd dig derefter op mod de mere komplekse og detaljerige værker.
Læs også disse artikler
Abstrakt kunst - vi ser nærmere på den populære kunstform
Hvordan udstiller og promoverer jeg mine kunstmalerier?
Potrætmaling - sådan kommer du i gang som nybegynder
Af Thomas Jensen, maleribasen.dk
Thomas@maleribasen.dk