Promovering af malerier via Sociale Medier
Sælg flere malerier og promovér din kunst gennem de sociale medier
De sociale medier spiller en enorm rolle, når det kommer til onlinemarkedsføring. Som dedikeret kunstmaler, er der være masser af eksponering at komme efter, når du er aktiv med at promovere dine værker overfor den digitale offentlighed.
I denne artikel gennemgår vi 3 af de store SoMe spillere på markedet, nævner deres fordele og ulemper og kommer med tips og tricks til hvordan du kan skabe en større gruppe af følgere og dermed en bredere salgskanel af din kunst
- Facebook promovering
- Instagram promovering
- Twitter promovering
- Tips og tricks til de enkelte platforme
Facebook promovering
Det er efterhånden de fleste af os, der har en profil på Facebook. Dette er en betydningsfuld fordel, da der er gode muligheder for promovering af dine malerier via SoMe gennem de mange netværk på mediet.
Søg blandt mere end 9000 unikke malerier på Maleribasen.
Vi dækker alle genrer, motiver og priser.
Du kan vælge at lave en selvstændig side på mediet, hvilket kan være en fordel, når du allerede har en personlig profil. Via delinger af opslag kan du nå langt ud i dine egne netværk og venners netværk.
Fra din kunstside kan du løbende udvide din skare af følgere, og du kan invitere flere profiler til at være medlem af din side.
Vil du lave annoncering, skal du oprette en erhvervsside. Du kan skræddersy og tilpasse hver en annonce, så du kan målrette, hvem der ser dine opslag i forhold til både køn, alder og bopæl.
Fordele ved Facebook promovering
- Du kan hurtigt lave en erhvervsside for din kunst
- Du kan komme langt ud i kunst netværk
- Kommunikér direkte med dine følgere og potentielle købere
- Muligt at se mange forskellige kunstværker og malerier
- Muligt at opbygge effektive målgrupper og finde nye købere og følgere
- Relativt hurtigt at lægge varierende posts op
- Du kan linke fra din facebookside til andre konti på andre sociale medier
Ulemper ved Facebook
- Det kan være en bekostelig affære at annoncere via mediet
- For den bedste udnyttelse af Facebook, kan det kræve et man hyrer en SoMe ekspert
- Platformen viser en del reklamer og sommetider irrelevant indhold
- Det er primært målgruppen 25 år +, der er til stede på mediet
- Facebook høster meget af det data, som lægges op på platformen
- Mange falske profiler på platformen
Instragram promovering
Instagram har mange overlap med Facebook. Du kan lave betalt markedsføring, så du kan få opslag og nyheder om nye malerier ud til dit netværk og dine følgere.
Mens Facebook er for målgruppen +25 år, kan du ramme de yngre mennesker ved at have en kunstside med dine malerier på Instagram.
Her er det generelt set de 16-25 årige, der er de hyppigste brugere. For at få større effekt af din onlinemarkedsføring, skal du vælge et socialt medie, som matcher målgruppen for dine værker.
Du kan linke fra din konto på Instagram med din Facebook-profil, hvis du har tiden til at fokusere på at genere flere følgere.
Fordele ved Instagram som kunstner
- Du kan hurtigt lave en flot særskilt side for din kunst
- Du kan linke fra din side på Instagram til din profil på andre sociale medier
- Over tid kan der skabes mange følgere med flere ugentlige opslag
- Mulighed for at tagge andre kunstnere og kunstinteresserede
- Lynhurtig kommunikation via diverse tags
Ulemper ved at benytte Instagram som promovering af dine malerier
- Det kan tage lang tid at få en stor følgeskare
- Billedmaterialet som lægges op skal i flere tilfælde tilpasses platformen
- Eksperthjælp er at foretrække hvis du vil nå ud til mange købere
- Du skal lave opslag med både billede og tekst for at fange nye følgere
- Det koster penge at promovere din kunst via annoncering
Twitter promovering
Twitter adskiller sig fra både Facebook og Instagram ved at være rettet mod erhverv. Der er mange fremtrædende personligheder indenfor både kunst, musik, politik og journalistik, som har en side på Twitter. Det var den amerikanske skuespiller Ashton Kutcher, der i sin tid gjorde at Twitter på kort tid voksede til at være et meget populært socialt medie.
Det smarte ved dette sociale medie er, at du kan komme i kontakt og dialog med alle, der har en profil. Du kan lave en kunstside på mediet, hvor du dagligt eller ugentligt kan lave små statusopdateringer for at lade dine følgere vide, hvilket værk du beskæftiger dig med netop nu.
Fordele ved Twitter platformen
- Mulighed for at få rigtig mange følgere på kort tid, hvis man er meget aktiv
- Det er let at lave opslag med tekst og billede
- Du kan følge andre kunstnere og lade dig inspirere af deres teknikker
- Let at møde ligesindede kunstnere
- Hurtigt at lave en post og linke til andre
- Du kan bruge dit kunstnernavn på platformen og være anonym hvis du ønsker det
Ulemper ved Twitter platformen
- Mediet henvender sig meget til erhverv og offentlige personer
- Alle og enhver kan følge dig og henvende sig til dig
- Det kræver tid, dedikation og vedholdenhed at få succes med markedsføringen
- Mange bots, trolls og falske profiler er tilstede på Twitter
- Sommetider kan dit feed på Twitter være fyldt med mange irrelevante kommentarer
- Der købes ikke tit varer og serviceydelser via Twitter
Tip til bedre promovering af dine malerier på de sociale medier
Lav 2-3 ugentlige opslag med et eller flere malerier som du har udstillet på Maleribasen. Beskriv dine malerier og link direkte over til din kunstnerside på Maleribasen. På den måde kan dit publikum se alle dine værker, læse mere om dig som kunstner og kontakte dig direkte
Sørg for at have et flot coverbillede på din facebook side, med gode beskrivelser af dig selv som kunster og beskriv hvorfor du maler for dit publikum.
Vis dine bedste malerier frem for verden og beskriv dem for dine følgere, nævn eventuelle rabatter forsendelsesmuligheder
Livevideoer hvor du præsenterer udvalgte kunstværker eller afholder en online auktion, vil også kunne tiltrække opmærksomhed omkring dine malerier. Det kræver dog, at man har en lidt større skare af følgere, som skal bygges langsomt op over tid
Brug stories omkring dine værker og din kunst. Læg små videoer op hvor du fortæller om dig selv og dine kreative sider.
Et andet tip til Instagram er at lægge dine malerier op i par af 4. F.eks. 4 malerier med de samme farver eller former, så bliver de bedre præsenteret på platformen for brugeren.
Husk at tagge alle dine kunstværker og følg andre kunstværker. Tit kan det også være en god idé at "like" og kommetere værker fra andre brugere, så vil de til gengæld smide et "like" eller to din vej også.
På Twitter kan du lave hurtige og relevante opslag en del hurtigere end på Instagram og Facebook. Det betyder dog at dine opslag skal være meget klare i deres opbygning, så brugerne kan forstå dem med det samme. Her er ikke tid til længere udredninger. Kan du som kunstner, lave korte, præcise opslag og relevante opslag til dine følgere, kan der være mange point at hente på platformen.
Du kan med fordel, og hurtigt, linke direkte ind til din kunst på f.eks. Maleribasen og beskrive alt fra priser til opbygning af værket.
Gør brug af de mange forskellige hashtags der eksisterer på platformen. Det vil over tid lede opmærksomheden over på dine værker, og skabe en større skare af følgere
Generelt set, og det gælder alle platforme på de sociale medier, fortæl en historie, vis et værk eller engagér dine følgere på en måde, så de får en oplevelse hver gang de læser dine opslag og ser dine billeder.
Det kræver tid at opbygge en solid base af følgere, men efterhånden vil dine malerier og din kunst, blive eksponeret over for et større og større publikum.
Af Thomas Jensen, skribent
Relaterede artikler
5 gode tips til at promovere sin kunst
Hvordan udstiller og promoverer jeg mine kunstmalerier?
Maleri investering, kan det betale sig?
De 5 mest kendte malerier i verden
De nye unge kunstmalere - hvem er de ?
Kulmaling guide til nybegyndere
Hobbymaling - sådan kommer du i gang som nybegynder
Online galleri med Danmarks største udvalg af unikke malerier
Kunstnerinterviews på Maleribasen
Brad Mossman, en multikunstner folder sig ud
Mahoney: Bauhaus kunst, punk, energi og mere kunst til folket
Arendal: Kreativiteten på lærredet kom buldrende efter 20 års pause
á JesPere : Jægeren og kunstneren der trækker os tilbage til fortiden
Nadia Carstens: 18 årig talentfuld kunstner med fokus på æstetikken
Birgit Højgaard : Opskriften er at tro på sig selv og vise malerierne frem
Jakob Ingvorsen: Ung talentfuld kunstner med en masse på hjerte
Anne-Mettes: Malerkunst set fra den lyse side
Inge Thøgersen: Fra jakker og unika produktion, til global gallerist