Torben Kaas
Torben Kaas - mandala
Mandalaerne er koncentreret energi inspireret af oprindelige urformer, som vi kan se dem over alt i naturen. Fra de mindste celle strukturer, til større og mere komplekse sammensætninger.
Mine mandalaer er ikke tænkt som religiøse filosofiske betragtninger, og dog minder de os alligevel om, at vi er en del af alting og alting er en del af os
Mandala : (af sanskrit mandala 'cirkel, kreds'), magisk diagram, der anvendes til rituelle formål og tjener som meditationsobjekt i hinduistisk og buddhistisk tantrisme. Især i tibetansk og japansk buddhisme udgør mandalaen en betydningsfuld faktor. ( kilde : Gyldendals ”den store danske ” )
____________________________
Jeg havde min første udstilling i Næstved i sommeren 90´ og har siden været igennem mange spændende stadier i min kunstneriske udvikling. I 1991 tog jeg ophold på Holbæk kunsthøjskole, hvor jeg bl.a. havde fornøjelsen af Pierre Beskow i kunsthistorie og maleri. Han var i høj grad med til at vække den teoretiske nysgerrighed. Siden studerede jeg mange af de gamle mestre med udgangspunkt i Ceszanne, og afprøvede adskillige måde at male på. Udendørs eller indendørs. Figurativt eller non figurativt.
Jeg følte mig tidligt hjemme i den gyldne palet med jordfarver. Oluf Høst dukkede op, siden Edward Munch og Kurt Trampedach. Det blev tydeligt at jeg hentede inspiration fra naturen omkring mig. Per Kirkeby blev også en central mentor.
Jeg definerer mig selv som ”skandinavisk maler”, hvor indre og ydre omstændigheder i øjeblikket former mine billeder. Lyset, stemningen, vidderne, duften, temperaturen. Jeg sætter stor pris på det regnfulde og farverige efterår
Kunstanmelder Tom Jørgensen skrev bl.a :
”Som al god kunst er også Torben Kaas´ malerier præget af paradokser.De er stramt opbyggede, men emmer alligevel af en voldsom koncentreret energi. Farveholdningen er domineret af jordfarver, men billederne har en næsten ekstatisk lysstyrke over sig. Malerierne er umiskendeligt nordiske med den krydrede efterårslugt, den blygrå vinterhimmel og den tunge klæbrige muld, vi kender så godt, men der er samtidigt noget let og luftigt over billederne, der, når man fordyber sig i dem, antager mystiske, overnaturlige dimensioner. Som om malerierne udover at være ekstremt fysiske er indgange til noget andet, noget åndeligt, måske endda religiøst".
Mine mandalaer er en naturlig udvikling af min kunstneriske løbebane. Koncentreret energi
Jeg har udstillet i kunstforeninger, ministerier, banker, koncerner m.m. og var i en årrække tilknytte galleri Artshare i Amaliegade i København